Sunday 10 June 2012

Mohd Ali Baharom Yang Dikenali.........Opportunist!!!

Mohd Ali Baharom atau lebih dikenali sebagai ‘Ali Tinju’, seorang bekas tentera dan pernah berkhidmat di pasukan 21 Rejimen Askar Melayu Diraja pada sekitar tahun 1994 bertempat di Sandakan, Sabah. Kini beliau menjadi Presiden Persatuan Veteran Askar Melayu (PVAM) sebagai persatuan haram kerana ia belum diluluskan pendaftarannya oleh Pendaftar Pertubuhan (ROS). Ali gemar kepada minuman keras dengan berkunjung ke bar. Ada ketika terlibat dalam pergaduhan dengan rakan sepasukan. Beliau pernah dilibas dengan rantai dan ditetak dengan parang akibat satu pergaduhan di pasukan. Tapak tangan kiri Ali mengalami luka dan dijahit akibat pergaduhan tersebut. Ali adalah seorang opportunist yang menjadikan PVAM sebagai landasan bagi mendapatkan dana untuk saraan hidup kerana beliau tidak mempunyai pendapatan tetap. Hasil sumbangan dan bantuan kewangan kepada PVAM oleh Ahli Parlimen/ADUN dan juga kerajaan akan digunakan oleh Ali untuk kepentingan peribadi. Dana juga digunakan untuk menikah……..bukan satu atau dua malah TIGA orang isteri namun ketiga-tiga mereka berakhir dengan perceraian. Kini Ali semakin terdesak dan mula mendesak pelbagai pihak melalui demonstrasi aman dengan motif untuk mendapatkan dana……..sekurang-kurangnya dilayan oleh pihak tertentu. Beliau turut mendakwa bahawa keahlian PVAM sekitar 200 ke 300 ahli……..inilah padahnya jika persatuan dipimpin oleh seorang yang tidak berwibawa. Janganlah Ali gah kerana PVAM bagaikan ‘melukut di tepi gantang’ malah tiada langsung impak, jauh sekali untuk menjadi ‘gelombang ketiga’ dalam senario politk semasa. Kesimpulannya, NGO ini tidak perlu dilayan dan dibiarkan ia ‘mati tanpa kubur’…….Al-Fatihah!!! Ali lebih pentingkan diri sendiri…..seorang OPPORTUNIST yang semakin terdesak dengan pelbagai masalah kewangan.

5 comments:

  1. ali tinju beli gelaran datuk sekali lepas tu kantoi..........

    ReplyDelete
  2. Taknak pula si Ali Tinju bedebah ini menceritakan syarat perkhidmatan tentera yang menetapkan hanya mereka yang bersemangat waja untuk berkhidmat selama melebihi 21 tahun layak untuk menerima pencen. Pendek cerita, si Ali Tinju ni berkhidmat hanya 6 tahun dan diberhentikan dengan keji pulak tu. Dalam tempoh 6 tahun tu, cap jari pun lum kering. Ini lah dia si Ali Tinju, jasa tak ada, bising aja, Dispin tak ada, suka mengadakan cerita. Yang jelas Si Ali Tinju ni adalah penipu. Dah berapa ramai orang dia TIPU dengan gelaran Dato Paslu beliau. Persoalannya adakah sesuai orang begini diangkat sebagai pemimpin dan bersediakah ANDA berketuakan Si Ali Tinju ini?. Kalau dia di harapkan untuk memperjuangkan nasib bekas tentera, saya rasa bekas tentera lebih baik cari persatuan dengan kepinpinan yang lebih kredible.

    ReplyDelete
  3. Pembetulan. Bukan 6 tahun tetapi 6 tahun lebih. Apabila dibundarkan maka disebut 7 tahun berkhidmat dlm tentera! Hebat... Hebat... Lom ada askar yg berkhidmat cam dia.

    ReplyDelete
  4. Setahu saya, Ali Tinju ini mentelitinya adalah pada paras kosong (zero mentality). Maklumlah....seorang prebet dan *batman* (budak suruhan) pula! Ini tidak bermaksud bahawa semua prebet itu tidak ada akal/fikiran! Tetapi.....yang satu ini memang IQ nya zero! Mula-mula beliau mengadakan *tarian punggung* dihadapan rumah Dato Ambiga. Selepas itu.....merancang untuk berdemostrasi di hadapan MINDEF pula. Ha3! Saya bersimpati dengan ahli-ahli PVTM kerana dipimpin olih seorang yang kurang sihat lagi *paloi*.

    ReplyDelete
  5. Ali Baharom pernah bekerja sebagai drebar di HMS Perunding Damansara Jaya, diberhenti buat sementera. Dan kembali ke HMS sebagai Datuk yang boleh membantu dalam dalam perniagaan.... Semua itu hanya janji palsu sebelum Ali Tinju di tendang kali ke-2...

    ReplyDelete