Sunday, 21 September 2014

#PRK Pengkalan Kubor: Wanita Cuba Menyamar Sebagai Petugas SPR......!!!

Seorang wanita tidak dikenali berusia 50-an dikesan cuba menyamar sebagai petugas SPR ketika proses pengundian awal masih lagi berlangsung di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Tumpat. Wanita berasal dari Klang, Selangor itu dipercayai memasuki pusat pengundian awal itu menggunakan pas SPR yang dikeluarkan pada tahun 2012. Pada awalnya, wanita berkenaan juga mengakui dia dihantar untuk bertugas sebagai petugas pilihan raya oleh Ibu Pejabat SPR, namun selepas soal selidik dan pemeriksaan dilakukan, wanita itu gagal menunjukkan sebarang bukti. Sejurus selepas itu, pegawai SPR mengarahkan wanita berkenaan keluar daripada pusat pengundian awal itu kira-kira jam 12.05 tengahari. Terdahulu, petugas SPR juga berkata, wanita itu berada di kawasan pengundian awal itu sejak jam 11.30 pagi, turut meminta dua helai baju T daripada pegawai SPR.

#PRK Pengkalan Kubor: Pengundian Awal 21 Sep 2014.......!!!

Sehingga 10 pagi kira-kira 81 peratus pengundi awal yang terdiri daripada anggota polis telah keluar melaksanakan tanggungjawab mereka.Menurut Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah ia satu perkembangan yang baik kerana walaupun baru dua jam pusat pengundian awal dibuka iaitu dari 8 pagi namun tinggal lagi kurang daripada 20 peratus yang masih belum mengundi.“Mungkin sebahagian mereka ada tugas dan namun kita berharap mereka akan datang mengundi". Walau bagaimanapun kita rasa Alhamdulillah kerana 81% dah pun mengundi. Ini menampakkan satu prestasi yang cukup baik di dalam pemilihan ini pada hari ini,” katanya di pusat pengundian awal di Dewan Delima Ibu Pejabat polis Daerah Tumpat, pada Ahad, 21 Sep 2014.Tambahnya jika kesemua 109 telah keluar mengundi sebelum 3 petang nanti, SPR tetap perlu mematuhi peraturan yang diperuntukkan untuk tutup pusat pengundian pada jam 3 petang. “Ini kerana dalam waktu berkenaan macam-macam yang boleh dibuat oleh petugas SPR dalam menjalankan kerja-kerja mereka,” katanya lagi. Sementara itu menurut Setiausaha SPR, Datuk Abdul Ghani Salleh sehingga hari ini SPR telah menerima 3 kes di mana kedua-dua parti ada melanggar etika berkempen iaitu dari segi poster, bendera diletakkan di lampu isyarat dan poster serta bendera yang ditampal oleh parti tidak bertanding. “Namun hasil rundingan dengan kedua-dua pihak mereka bersetuju untuk menurunkan bendera dan poster-poster yang tidak berkenaan. Tiada tindakan diambil kepada mana-mana pihak,” katanya. Beliau juga memaklumkan setakat hari ini semua kempen terkawal dan berjalan lancar dan tiada kekasaran yang berlaku. Justeru, beliau menyeru agar semua parti yang bertanding untuk terus kekal berkempen secara berhemah dan dalam suasana yang aman bagi tempoh tiga hari lagi sebelum hari pengundian iaitu 25 September ini. Berhubung poster besar membabitkan royalti minyak yang dinaikkan oleh parti PAS, jelasnya SPR masih mengkaji dan jika mendapati melanggar etika berkempen ia juga akan diambil tindakan dalam masa terdekat. “Kempen yang memburuk dan menghentam peribadi calon yang bertanding, SPR akan menyiasat perkara terbabit mengikut Akta kesalahan pilihan raya,” katanya. Setelah pusat undi awal ditutup pada jam 3pm, Matmerapu dimaklumkan bahawa seramai 105 daripada 109 pengundi telah melaksanakan tanggungjawab mereka.

Friday, 19 September 2014

#PRK Pengkalan Kubor: Kilang Papan Haram Milik Calon PAS......!!!???

Sebaik-baik sahaja Wan Rosdi dinamakan sebagai calon PAS untuk PRK DUN Pengkalan Kubor, maka terkeluarlah pertanyaan yang selama ini tidak dijawab oleh sesiapa pun, terutama dari kalangan pemimpin-pemimpin PAS Kelantan. Persoalan tersebut adalah tentang sebuah kilang kayu yang memproses balak secara haram yang terletak di Kampung Bendang Pak Yong yang merupakan tempat tinggal Wan Rosdi, calon PAS. Sudah lama kilang berkenaan wujud dan beroperasi. Bagaimanapun, tiada sesiapa pun yang tahu siapakah sebenarnya pemilik kilang berkenaan walaupun terdapat khabar-khabar angin yang menyatakan bahawa pemilik kilang haram itu adalah Wan Rosdi terutama sekali yang membabitkan jawatan dan kedudukannya dalam Kompleks Perkayuan Kelantan dan Ahli Majlis Majlis Daerah Tumpat dari tahun 1997-2007. Wan Rosdi merupakan salah seorang Ahli Lembaga Pengarah Kompleks Perkayuan Kelantan dan pada masa yang sama dia juga merupakan seorang kontraktor binaan. Kewujudan kilang haram seperti itu sepatutnya dibanteras oleh pihak berkuasa terutama sekali Majlis Daerah Tumpat. Namun memandangkan kewujudannya seolah-olah dipandang sebelah mata, maka sudah pastilah pemiliknya mempunyai hubungan yang amat kuat dengan Majlis Daerah Tumpat, mahupun dengan Kerajaan Negeri serta Perkayuan Kelantan. Tambahan pula ia terletak di Kampung Bendang Pak Yong dan hanya 2 kilometer sahaja jaraknya dari rumah Wan Rosdi! Siapa lagi yang lebih tepat untuk menepati ciri-ciri berkenan selain daripada Wan Rosdi Wan Ibrahim? Tiada sebarang papan tanda atau pun nama syarikat berdaftar. Tiada juga operasi pemeriksaan oleh Jabatan Hutan mahupun Majlis Daerah Tumpat ke kawasan kilang. Tiada juga sebarang operasi meskipun kayu-kayu balak diletakkan di tepi jalan berhampiran kilang berkenaan. Justeru, benarkah kilang berkenaan dimiliki oleh Wan Rosdi Wan Ibrahim sebagaimana yang diperkatakan oleh orang ramai atau sebenarnya Wan Rosdi memang ada saham dalam kilang tersebut? Calon PAS PRK Pengkalan Kubor membisu seribu bahasa mengenai perkara ini. Pengundi Pengkalan Kubor menuntut penjelasan sebenar dari Wan Rosdi.

Himpunan 30 Fatwa Meragukan Daripada Nik Aziz.......!!!

1. "Kita bersyukur dengan pendirian DAP sekarang, kerana mereka sudah berubah sikap dan sanggup bekerjasama dengan PAS, asalkan tidak mendirikan negara Islam" - Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian 12 Mei 1999. 2. "Bukan sahaja dalam menifesto, dalam perlembagaan PAS sendiri memang tidak mengandungi satu perkataan pun untuk menubuhkan sebuah negara Islam, dia (DAP) boleh tengok sendiri dan baca perlembagaan itu." - Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 4 Ogos 2001. 3. "Terdapat unsur kafir dalam UMNO kerana parti itu menolak Islam dalam pentadbiran negara, UMNO juga ada ciri kafir" - Ceramah Nik Aziz Nik Mat di Padang Tembak, Pengkalan Chepa, 3 Julai 1999. 4. "Jika melawan UMNO tiba-tiba meninggal dunia, maka kita dikira mati syahid." - Kuliah Nik Aziz Nik Mat di Masjid Kg Pulau Melaka. 5. "Allah sendiri gunakan perkataan memaki, mencemuh atau mencarut, jadi manusia sendiri berpeluang menggunakan maki hamun, tapi terserahlah kepada manusia di mana tempatnya." - Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 28 April 1999. 6. "Siapa yang nak tolong kerajaan Islam, kami sebagai pemimpin Islam mesti terima sama ada DAP, MCA, dan MIC. Kalau nak tolong mengapa kita tolak. Jika DAP ikhlas nak tolong PAS, saya terima. Usahkan DAP, syaitan pun boleh saya terima." - Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 24 Januari 1999. 7. "Orang-orang Islam yang berkongsi dengan orang-orang kafir untuk memerintah negara, menjadi kafir atau haram" - Hukum Dewan Ulama PAS Kelantan, Ogos 1963. 8. "Islam tidak melarang umatnya mengeluarkan perkataan mencarut dan mencaci seseorang jika kena pada tempat dan masanya, kerana ia sudah menjadi salah satu naluri." - Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian, 29 April 1999. 9. "Kelantan menggunakan hasil cukai arak, lesen anjing dan sebagainya bagi menampung kos membuat jalan dan lain-lain projek pembagunan. Arak itu sendiri boleh diminum oleh bukan Islam, jadi bila minum oleh mereka, maka untuk menjaga keselamatan, kerajaan mengambil duit dari mana?" - Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 26 November 1994. 10. "Bagi penjualan arak, ia hanya dibenar jual oleh orang bukan Islam kepada golongan itu sahaja, kerana jika ia diharamkan sudah tentu menyulitkan orang bukan Islam untuk menikmatinya." - Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 19 November 1992. 11. "PAS Sedia gugur slogan negara Islam, jadi untuk mencari perdamaian itu, setakat mana yang boleh kita hendak kepada Islam, tapi kalau nampak menyusahkan tak apa..." - Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian, 25 Jun 1999. 12. "Menentang PAS adalah Haram mengikut al-Quran." - Nik Aziz Nik Mat, Berita Minggu, 24 April 1994. 13. "Tidak ada orang yang berhak menjaga dunia ini, kecuali orang yang belajar ilmu agama Islam." - Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian, 17 April 1995. 14. "Tiada sesiapa di muka bumi ini yang tahu menjaga dunia termasuk menguruskan soal budaya, ekonomi serta harta benda, melainkan ulama." - Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 6 November 1999. 15. "Saya di antara orang yang cukup kuat menyokong untuk meluaskan keahlian PAS ini kepada orang bukan Islam." - Nik Aziz Nik Mat, Kota Bharu, 1999. 16. "PAS boleh terima pemimpin DAP jadi Perdana Menteri, tidak ada apa, asalkan dia terima syarat yang ditetapkan oleh Barisan Alternatif." - Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 6 November 1999. 17. "Para imam hendaklah faham bahawa ada anak-anak mukim tidak mahu menuruti imam yang beraqidah politik suku, agama suku, kerana boleh menyebabkan sembahyang tidak sah." - Nik Aziz Nik Mat, Harakah, 4 Mac 2001. 18. "Tafsiran negara Islam yang dikehendaki oleh PAS sebenarnya sudah terkandung dalam Manifesto Barisan Alternatif (BA) yang dikemukakan pada pilihanraya yang ke-10 itu." - Nik Aziz Nik Mat, Harakah 1-15 Ogos 2001. 19. "Ini penting kerana kita juga mahukan sokongan dan undi bukan Islam dalam usaha memenangi pilihanraya umum akan datang" - Nik Aziz Nik Mat, Ucapan di Muktamar Dewan Pemuda PAS ke-31, Petaling Jaya, 24 Mei 2004. 20. "Negara kita Malaysia belum merdeka lagi kerana perlembagaannya masih perlembagaan kafir."- Khutbah Nik Aziz Nik Mat di Masjid Pengadang Baru, Marang, Oktober 2001. 21. “Jika ada parti lain yang menentang kepimpinan PAS yang menjalankan pemerintahan cara Islam, ia adalah haram.” – Nik Aziz Nik Mat, Harakah, 23 April 1994. 22. “Memang ada lagi persefahaman antara PAS dengan Malaikat, sebab itulah APU (Angkatan Perpaduan Ummah) memerintah lagi (di Kelantan)”. –Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 27 April 1995. 23. “Kerajaan PAS Kelantan akan mengkaji kemungkinan melarang wanita bekerja. Tidak adil membiarkan wanita, kerana lelaki dari segi fitrahnya mempunyai tanggungjawab mencari nafkah bagi menanggung kehidupan keluarga.” – Nik Aziz Nik Mat, 16 Mac 1999 di Kota Baharu. 24. “Ya Allah, aku mohon butakan mata pengundi-pengundi hantu supaya mereka tidak Nampak simbol lain kecuali simbol PAS. “ – Doa Nik Aziz Nik Mat pada 27 Mei 1999 diaminkan oleh kira-kira 3000 penyokong beliau dalam satu majlis makan malam dan cerah PAS di Sungai Bakut, Nibong Tebal. 25. “UMNO tetap parti sekular kerana asas perlembagaanya tidak merujuk al-Quran dan Hadis.” – Nik Aziz Nik Mat, Harakah, 22 Februari 1999. 26. ‘‘Tiada sebab langsung orang Islam tolak Islam. Islam yang dibawa oleh UMNO ini Islam kacukan, Islam plastik. Macam duit palsu, ubat palsu, makanan palsu. Ini Islam palsu yang dibawa UMNO. Islam ini tidak boleh bawa ke akhirat, tidak boleh bawa ke syurga, dia boleh bawa dekat pintu kubur. Bertengkar atas muka tak habis-habis dengan Melayu sendiri boleh bertengkar.’’ – Nik Aziz Nik Mat, Rakaman Audio di Sidang Akhbar di Pulau Pinang pada 17 Ogos 2009. 27. “Jika Nabi Muhammad boleh menandatangani perjanjian dengan musuh tradisi Islam, iaitu kaum Yahudi, sebaik tiba di Madinah, PAS juga sanggup bekerjasama dengan DAP.” – Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian, 12 Mei 1999 28. "Percaya-ae (kepercayaan) manusiyo (manusia) kepada kiamat menyebabkan seganah-ganah (seganas-ganas) manusia akan tok (tak) jadi ganah. Kerana dia yakin walau bagaimana ganahnya aku dan bagaimana pangkat... tingginya pangkat aku, tapi apalah nasib aku apabila aku berdepae (berdepan) dengan padang mahsyar. Di padang mahsyar kelak ada lagi yang lebih gagah daripada aku namanya Allah Subhanahuwataala. Ada lagi yang lebih jabaruut, lebih samseng daripada aku iaitu Allah Subhanahuwataala. Ada lagi yang lebih angkuh daripada aku iaitu Allah Subhanahuwataala. Dan nama Allah Subhanahuwataala satu daripada namanya al-Mutakabbir, al-Jabbarul Mutakabbir. ( Al-Jabbar maknanya gagah kuasa ataupun kita panggil samseng. Al-Mutakabbir sombong, angkuh.) Akulah oghaenya (orangnya) sombong, tok denga (dengar) kato (kata) orang lain. Itu satu daripada sifat Allah Taala. Samseng pun dok (ada) di aku, hanelan (handalan) pun dok di aku, somong (sombong) pun di aku. Kalu (kalau) samseng, aku lebih samseng. Kalu mu jahat, aku lebih jahat, kalu mu somong (sombong) aku lebih somong. Percayaan kito manusiyo kepada akidah nilah, akidah akhirat kito panggil menyebabkan orang Melayu yang sokong Pas ni tidak jahat...'' – Rakaman Ucapan Nik Aziz Nik Mat berhubung isu Allah Samseng, Utusan Malaysia, 31 Julai 2002. 29. “Islam bawah UMNO tidak ke mana dan tidak boleh bawa seseorang itu ke syurga. Berdasar perkara itu, saya percaya penduduk di kawasan Permatang Pasir akan memilih calon Pas sebagai wakil rakyat mereka,” – Ucapan Nik Aziz Nik Mat kepada pemberita di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) pada 17 Ogos 2009 selepas proses penamaan calon bagi pilihan raya kecil Permatang Pasir. 30. "DAP kalau hina Islam pasal dia bukan Islam. Yang orang Islam tolak Islam itu lebih menghina Islam," – Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 12 Ogos 2009

#PRK Pengkalan Kubor: Siapa Bakal Terkubur.......!!!???

Satu hakikat yang tidak mampu disangkal tiga calon yang bertanding dalam PRK Pengkalan Kubor yang tempoh rasmi berkempen yang bermula pada 13 Sep lalu adalah kualiti bekas wakil rakyatnya. Tidak kiralah calon itu mewakili BN, PAS atau Pen (lambang dipilih oleh calon Bebas), mahu atau tidak, ketiga-tiga calon bertanding ini perlu akur terhadap realiti bahawa Allahyarham Datuk Noor Zahidi Omar bukanlah calang-calang pemimpin. Disemadikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Surau, Pasir Pekan, jasa wakil rakyat tiga penggal di Pengkalan Kubor ini tidak ‘terkubur’ bersama jasadnya. Menjelang pemilihan 25 Sep ini, poster-poster calon bertanding semakin hebat telah dinaikkan di kesemua 12 daerah mengundi yang dipisahkan oleh Sungai Golok dengan Thailand. Di sebalik kesibukan menghadapi PRK, Allahyarham yang lebih dikenali sebagai ‘Datuk Di’ tetap menjadi sebutan. Kemesraannya jadi kenangan dan jasanya abadi sebagai sanjungan. Sedikit tinjauan tentang Pengkalan Kubor, orang PAS atau orang BN di sini boleh dikatakan tidak berbalah sesama sendiri, sebaliknya mereka saling menghormati. Kalau ada pun mungkin beberapa kerat sahaja. Barangkali, mereka telah terikut-ikut teladan yang ditunjukkan bekas wakil rakyat tiga penggal mereka yang sering menghulurkan bantuan tanpa mengira perbezaan ideologi politik. Menurut cerita penduduk, Allahyarham yang faham dan fasih berbahasa Thai ini tidak hanya muncul di ‘majlis suka-ria’ atau kenduri-kendara sahaja. Tiba musim banjir, beliau tiba dulu sebelum ketibaan bantuan rasmi. Andaikata ada penduduk yang sakit, beliau beli ubat dan tidak lupa menziarah. Satu perkara lagi yang sering diberitahu penduduk; Allahyarham lebih suka jika penduduk memanggilnya ‘abe’(abang). Cerminan kepimpinan Noor Zahid terdahulu, maka tidak hairanlah kawasan Pengkalan Kubor dilihat cukup tenang dan meriah dengan hubungan komuniti yang cukup erat. Percaya atau tidak, ada penduduk yang memberikan Gred A+ terhadap tugas dan khidmat bakti Allahyarham. Tiga calon bertanding, Mat Razi Mat Ail (BN), Wan Rosdi Wan Ibrahim (PAS) dan Izat Bukhary Ismail Bukhary (Bebas) bagaimanapun tidak perlu terlalu gusar dengan ‘sejarah’ manis yang telah ditinggalkan Allahyarham kepada penduduk di Pengkalan Kubor. Namun, tidak dinafikan, tidak mudah untuk mereka menyambung tugas seorang pemimpin yang disenangi dan disayangi rakyat. Tetapi, sekurang-kurangnya tiga calon anak kelahiran Kelantan ini tidak perlu ‘pening kepala’ memikirkan isu-isu berat atau mencongak apa sebenarnya yang dimahukan oleh 24,039 pengundi di Pengkalan Kubor. Dengan menoleh ke belakang, merenung sejenak faktor-faktor yang membawa kepada kemenangan Datuk Di dahulu, ketiga-tiga calon ini sebenarnya sudah boleh ‘nampak’ rahsia untuk mereka memenangi hati rakyat, seterusnya menang di hari mengundi kelak. Mereka sebenarnya sudah punya petunjuk jelas dan menemui dua rahsia untuk menang! Penduduk faham setiap pemimpin membawa identiti dan pendekatan kepimpinan dengan cara tersendiri. Sebab itulah mereka tidak minta pemimpin seterusnya menjadi ‘Datuk Di ke-2′. Mereka tahu itu mustahil! Apa yang penduduk harapkan adalah – melihat tampilnya seorang YB (Yang Berhormat) yang sebaik mungkin atau setaraf, atau yang lebih baik daripada wakil rakyat mereka terdahulu. “Apa yang perlu diusahakan calon-calon sekarang ialah mengatur strategi terbaik, turun padang dan mendekati rakyat dan paling penting jangan sesekali melakukan sesuatu yang dilihat ‘jengkel’ di mata pengundi,” kata seorang ‘pak cik’ tua di sebuah kedai kopi. Persoalannya, siapakah bakal terkubur? Yang pasti terkubur semestinya calon Bebas yang langsung tidak ada peluang menang dan beliau hanya menyemarakkan demokrasi. Saingan sengit wujud antara calon BN dan PAS malah peluang kemenangan agak seimbang namun akhirnya Matmerapu jangka bahawa BN akan menang dengan majority lebih kecil, insya'allah.

Thursday, 11 September 2014

#Pengkalan Kubor By-Election: PAS Now Makes The 'Kubor Move'.......!!!

There's a new catchline on the political scene, an extension of the failed Kajang Move that led to the equally disastrous plot by the PKR to change the Selangor Mentri Besar. It is the Kubor Move, arising from PKR’s surrender of the Pengkalan Kubor state seat in Kelantan to PAS. Some observers see it as a magnanimous gesture by PKR President Dr Wan Azizah Wan Ismail, the centre of the ongoing controversy in Selangor that had caused fractures in the Pakatan Rakyat coalition. They also see it as an apparent bid by Dr Wan Azizah to mend fences with PAS President Abdul Hadi Awang, who rejected her candidacy for the MB’s post. However, some PAS insiders say the PKR have come to terms with the fact that Dr Wan Azizah’s party cannot win the state by-election on Sept 25 if it puts up its own candidate. She is said to fear her party will not get the backing from PAS campaigners, as both parties had been at loggerheads over the right to contest in the seat since it became vacant last month. It had been seen in most cases where the PKR had won electoral seats; the victories had come with the massive support of the PAS election machinery. The prospects of the PKR failing in Pengkalan Kubor was believed to have been discussed at a discreet meeting, which prompted Dr Wan Azizah to say her party was giving the seat back to PAS. Notwithstanding this, the prospects of PAS wresting Pengkalan Kubor from the Barisan Nasional is not going to be an easy task, considering that several leaders had broken ranks with Abdul Hadi as well as with the elders in the syura and ulama councils. Moreover, PAS had lost its clutches on the seat in the 2004 general elections, which had since been held by incumbent Noor Zahidi Omar till his death on Aug 10. The assemblyman was suffering from lung cancer and died while receiving treatment in China. He was said to be a popular people’s representative and his term saw the opening of a Mara Junior Science College (MRSM) branch campus and projects to alleviate the flooding problem, among others. So, he has left a legacy that voters in Pengakalan Kubor are expected to translate into votes for the Barisan. In the meantime, PAS has to also grapple with an internal feud that started in Selangor when two state assemblymen went against their elders to side with the DAP and PKR to endorse Dr Wan Azizah’s candidacy. Saari Sungip (Hulu Kelang) and Hasnul Baharuddin (Morib) were considered heroes by their PKR and DAP counterparts but the PAS syura and ulama councils regard them as rebels. At the same time, the PKR, DAP and the two rogue PAS men lobbied for the Mentri Besar’s post for Dr Wan Azizah and told the palace there is not going to be another nominee from them. Things began to happen fast, with a faction promoting an off-shoot party called PASMA and Abdul Hadi telling those who no longer supports the core party to buzz off!. Sultan Sharafuddin Idris Shah, not amused by the stance taken by the PKR and DAP, ordered all three parties to give more than two names to the palace by Sept 2. And, only PAS followed the Ruler’s decree. There was no turning back for Mat Sabu, Saari and Hasnul, who refused to support a list of three nominees for the MB’s post from their own party. The Sultan rejected Dr Wan Azizah as the sole nominee and said it was now left to him to screen all eligible prospects from among the Pakatan assemblymen for the post. Some observers read this as a possibility that Khalid Ibrahim would be retained by the Sultan, at least until the Menteri Besar presents the state budget in November. Now, Anwar and DAP Secretary-General Lim Guan Eng had to also go begging for forgiveness from the Sultan for making him angry that his orders were defied. From the outset, Khalid had rejected the idea of forcing a by-election for no reason other than to meet Anwar’s private agenda. For Hadi, whose tolerance had hit breaking point, he can choose to lead PAS out of the Pakatan coalition or let the Anwaris group to decide whether they still want to be in the party or to leave and stay out for good. But there is no point of Hadi blaming the PKR or the DAP for the turmoil in his own party. The cause of the PAS internal problem started with the Hulu Kelang and Morib assemblymen turning against their own party. Now, the country looks at the direction the Kubor Move will take; a situation that could break or re-make PAS.

#PRK Pengkalan Kubor: Wan Rosdi Calon PAS......!!!

Apa yang tersebar dari sumber dalaman PAS Kelantan mengenai calon yang bagi Pakatan untuk PRK Pengkalan Kubor semalam ialah Wan Rosdi yang juga penyelia DUN Pengkalan Kubor telah dipilih. Pemilihannya dibuat setelah Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin Jaafar menolak pencalonan beliau dan mahu calon tempatan diberi peluang. "Asalnya memang PAS Tumpat namakan Datuk KJ (Kamaruddin Jaafar) sebab dalam PRU13, biarpun calon PKR kalah di DUN Pengkalan Kubor tetapi Datuk KJ menang majoriti 400 undi. "Sebab itu PAS Tumpat namakan dia untuk jadi calon, tapi Datuk KJ tolak dan cadangkan supaya pimpinan di DUN Pengkalan Kubor diberi peluang. "Jadi setelah dinilai, Wan Rosdi merupakan calon terbaik sebab dia mesra dengan penduduk setempat dan merupakan anak tempatan," kata sumber tersebut. Selain Wan Rosdi, dua nama lagi yang turut menjadi perhatian untuk dinamakan sebagai calon mewakili Pakatan Rakyat, ialah Che Ibrahim Mohamed dan Rofien Hassan. Pada 11 Sep 2014, secara rasminya PAS mengumumkan Wan Rosdi calon Pakatan untuk PRK Pengkalan Kubor. Setiausaha PAS Tumpat, Wan Rosdi Wan Ibrahim, 57, akan membawa cabaran Pakatan Rakyat dalam misi merampas DUN Pengkalan Kubor yang dikuasai Umno sejak 2004. Pemilihan beliau diumumkan oleh Pemangku Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat yang juga Pesuruhjaya PAS negeri, Ustaz Datuk Ahmad Yakob pada satu majlis. Antara yang hadir ialah Ketua Dewan Muslimat PAS Malaysia, Siti Zailah Mohd Yusoff, Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS, Dr Mohd Hatta Ramli, Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri, Datuk Mohd Amar Abdullah, Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamarudin Jaffar Beliau merupakan anak tempatan Kampung Bendang Pak Yong. Pernah mengikuti kursus pentadbiran perniagaan di Tokyo, Jepun pada 1984. Wan Rosdi pernah menimba ilmu di Institut Kemahiran Mara di Sungai Petani, Kedah dalam binaan bangunan (1978-1980). Pendidikan peringkat menengah di Maahad Muhamadi Pasir Mas sehingga lulus SPM. Pernah juga belajar di Sekolah Menengah Agama (Arab) Al Ihsan, Tanah Merah. Pendidikan awalnya di Sekolah Kebangsaan Tanah Merah. Susur galur keluarganya terbabit dengan PAS. Ibunya, Wan Esah Wan Deris merupakan Ketua Muslimat PAS Tanah Merah. Beliau berhijrah ke Tumpat selepas berkahwin dengan Saadiah Salleh yang juga bekas Ketua Muslimat PAS Tumpat. Bagaimanapun isterinya meninggal dunia pada 14 Julai 2013. Hasil perkongsian hidup mereka dikurniakan 5 anak. Wan Muhammad Khairul Amili bertugas sebagai jurutera, Wan Nor Hayani lulusan master di UiTM, Wan Shakikah lepasan ijazah USIM. Wan Mohd Shafiq (Ijazah Universiti Islam Sultan Shariff Riau, Pekan Baru Indonesia) dan Wan Najibah lepasan ijazah USIM. Wan Rosdi juga merupakan Ketua Unit Amal Tumpat ketika peringkat awal diwujudkan. Sebelum terbabit sepenuh masa dengan parti beliau mengurus perniagaan sendiri sebagai kontraktor binaan. Kegiatannya dalam parti bermula sebagai AJK Pemuda PAS Tumpat pada 1991 dan 1997 dilantik sebagai AJK PAS Tumpat. Selepas PRU 1999 Wan Rosdi bertugas sebagai Setiausaha ADUN Pengkalan Kubor, Wan Hussin Wan Ahmad. Pernah juga dilantik sebagai Penolong Setiausaha PAS Tumpat dan Setiausaha Penerangan PAS kawasan dan mulai tahun lepas dilantik sebagai Setiausaha PAS Tumpat. Hubungannya dengan masyarakat di Pengkalan Kubor tambah akrab selepas dilantik sebagai Penyelia DUN Pengkalan Kubor sejak 2009. Beliau juga dilantik sebagai Ahli Lembaga Pengarah Kompleks Perkayuan Kelantan pada 2013 dan Ahli Majlis Daerah Tumpat pada 1997-2007.