Thursday 8 December 2011

LIMA 2011: KEMENTAH Menjadi Sunyi….!!
            LIMA 2011 bermula 6 hingga 10 Dis menjadi fokus pelbagai pihak tidak terkecuali Panglima-panglima ATM. Bagi tempoh tersebut, kelibat pegawai berpangkat Brig Jen ke atas setaraf yang bertugas di KEMENTAH agak sukar dilihat. KEMENTAH menjadi sunyi. Pendek kata, yang ramai kelihatan adalah Red Indians without their Chiefs…… hahaha!
Apa tidaknya, menurut sumber merapusakan.blogspot, telah berlaku situasi di mana tiada seorang pun pegawai berpangkat Brig Jen daripada TUDM untuk send-off KASAU-TNI semasa beliau transit di KLIA sebelum meneruskan penerbangan ke Jakarta. Nasib baik, masih ada lagi Brig Jen Tentera Darat yang akur kepada arahan untuk memikul tugasan berkaitan menggantikan Brig Jen TUDM. Apa pula persepsi KASAU terhadap TUDM…..Wallahualambisawab! mungkin tersentuh hati atau mungkin berpersepsi bahawa pihak TUDM……………………………….!!!???
            Persoalannya, insiden tersebut sepatutnya dapat dielakkan namun di manakah pegawai bertanggungjawab berada pada ketika itu? Adakah kesemua mereka berada di Langkawi kerana tugasan LIMA 2011? Jika pun perlu berada di sana, tak kan sampai tiada seorang pun tinggal di KEMENTAH? Apa akan berlaku jika tercetusnya sesuatu krisis atau ancaman……? “Lu fikirlah sendiri….!” Perhatian pihak berwajib TUDM bagi mengelak insiden di atas berulang akan mengukuhkan lagi kredibiliti ATM khususnya TUDM.
            Jika disimpulkan, KEMENTAH juga agak vulnerable di sepanjang tempoh LIMA 2011 kerana decision maker tertumpu di sana. Apa jua program sekalipun, janganlah berkompromi dalam aspek keselamatan dan hubungan dua hala TNI – ATM.

No comments:

Post a Comment