Monday 28 November 2011

Kenapa Indonesia Membenci Malaysia?

            PERSOALAN ini timbul ekoran daripada pelbagai petunjuk dan tindakan yang dipamerkan oleh rakyat Indonesia terhadap kontijen Malaysia di sepanjang acara Sukan SEA yang telah tamat pada 22 Nov yang lalu. Kenapa dan mengapakah rakyat Indonesia membenci Malaysia menimbulkan pelbagai persoalan di sanubari rakyat Malaysia sehingga warga Indonesia sanggup TIDAK menghormati Lagu Kebangsaan (Negaraku) kita.
            Sikap kurang ajar rakyat Indonesia tersebut memberi tamparan hebat kepada kita yang cintakan negara. Tidak terfikirkah oleh mereka bahawa ratusan ribu rakyat Indonesia berpeluang mencari rezeki di negara kita malah ada yang lebih kaya dan berharta daripada kita. Sepatutnya mereka patut berterima kasih kepada kita yang mempunyai nilai tolerance and acceptance yang tinggi bagi membolehkan mereka menumpang tuah di bumi kita.
            Sememangnya tanpa ragu, Allah SWT jua yang “Maha Mengetahui”, lantas Allah mengizinkan pasukan bolasepak kita merangkul pingat emas – ibu kepada segala pingat. Kemenangan ini lebih bersifat “kemenangan morale” sekali gus melenyapkan rasa bongkak penyokong Indonesia dengan meninggalkan stadium dengan “lidah kelu tanpa kata” malah seorang penyokong mereka telah menemui ajal akibat kerakusan dan terburu-buru penyokong mereka. Walau bagaimanapun, Syabas ‘Harimau Muda’ kerana mengganyang ‘Garuda’.
            Mengimbau kembali sikap dan tindakan rakyat Indonesia yang membenci Malaysia perlu dijadikan ikhtibar dan pengajaran buat rakyat Malaysia. Nilai tolerancy and acceptibility perlu dinilai semula dengan batasan tertentu oleh pihak berwajib Malaysia. Pendatang Tanpa Izin bukan sahaja rakyat Indonesia malah tanpa mengira negara asal perlu ditangkap, diambil tindakan mengikut peruntukan undang-undang sedia ada dan diusir daripada bumi Malaysia.
            Bagi rakyat Indonesia yang berada di Malaysia kini dan sedang mencari rezeki, berterima kasihlah dan hormatilah rakyat Malaysia yang tinggi nilai budi pekertinya.
           
           

No comments:

Post a Comment